تفاوت لترون و ام دی اف

صنایع چوبی از متریال متفاوت در ساخت محصولات خوود استفاده میکنند که دو نوع از این متریال ام دی اف و لترون هستند. آشنایی با این دو ورق و شناخت تفاوت ها، مزیت ها و کاربرد های آن ها می تواند به شما کمک کند تا در انتخاب متریال محصول خریداری شده دقت کنید و بهترین و مناسب ترین گزینه را با توجه به نیاز خود برگزینید. شناخت متریال به شما کمک می کند تا از نکات مربوط به نگه داری و استفاده ی درست از محصول آگاه شوید.

صنایع چوبی آروین وود همواره بهترین و با کیفیت ترین متریال موجود در بازار را جهت تولید محصولات خود به کار می گیرد. برای مشاهده ی نمونه کار ها و آگاهی از قیمت کابینت نئوکلاسیک با سایت فروشگاه کابینت و درب آروین وود ما در تماس باشید.

۰۲۱۴۰۷۷۵۰۰۰

۰۹۱۲۲۸۸۴۰۰۶

لترون (Letron) چیست

لترون ترکیبی از تخته های چند لایه چوب است.که این تخته ها از چوب نرم ، یا ضایعات خورد شده و تراشه های کارخانه های چوب بری حاصل میشوند. که البته این خرده ها در مقایسه با ذرات اولیه مورد استفاده در MDF بزرگتر بوده و قابل رویت میباشند که در MDF این امرمیسر نیست. ورق لترون تولیدی با توجه به وجود پستی و بلندیهای سطحی، می بایستی حتما قبل از روکش شدن ، توسط ماشین آلات دقیقی ، پرداخت گردیده و ساییده شود.سپس روکش نهایی با توجه به نوع نیاز ، روی این ورق چسبانده و پرس میگردد.

تفاوت ورق ام دی اف و لترون

تفاوت ورق ام دی اف و لترون

تفاوت لترون و MDF همانطور که در قسمت لترون توضیح داده شد در ایران به نئوپان هایی که توسط لترون روکش میشوند اصطلاحا لترون گفته میشود. لذا در واقع تفاوت بین نئوپان و MDF میباشد چون هر دو صفحه توسط روکش لترون قابل روکش شدن می باشند. به طور کلی ام دی اف و لترون دو نوع ورق پرکاربرد در صنعت چوب هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. برخی از تفاوت ها آن ها عبارتند از:

ماده اولیه: ام دی اف از خرده چوب های ریز و الیاف چوب به همراه رزین و چسب تحت فشار و حرارت بالا ساخته می شود و لترون از خرده چوب های بزرگتر و ضایعات چوب ساخته می شود.
تراکم: ام دی اف تراکم و چگالی بالاتری نسبت به لترون دارد و در نتیجه از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار است.
مقاومت در برابر رطوبت:  به دلیل تراکم بالا، mdf مقاومت بهتری در برابر رطوبت دارد و برای استفاده در مکان های مرطوب مانند کابینت آشپزخانه مناسب تر است و لترون  در صورت تماس با آب یا رطوبت، باد می کند و تغییر شکل می دهد.
مقاومت در برابر خراش: ام دی اف به دلیل روکش های متنوع، مقاومت بهتری در برابر خراش دارد.
قیمت: ام دی اف به دلیل فرآیند تولید پیچیده تر، قیمت بالاتری دارد.

بدنبال ورود MDF و لترون به صنعت چوب ، تحولی شگرف در این صنعت به وجود آمد که توانست صنعت چوب را از ورطه سنتی خارج و محدودیتهای فراوان موجود در آن رهایی بخشیده و وارد دنیای صنعتی و مدرن نماید .در اینجا به بیان مختصری از خصوصیات لترون و MDF در مقایسه با چوب طبیعی می پردازیم:
۱- مصنوعات چوبی لاجرم رنگ آمیزی می شوند و هزینه ها و دشواریهایی را جهت محافظت سطح آنها می بایستی متحمل شد.درفرایند رنگ آمیزی نیز مواد شیمیایی بر بافت طبیعی چوب اثرات مخربی داشته و بعد از مدتی نیز رنگ قسمتهای مربوط به مفاصل و اتصالات به صورت لایه لایه خرد شده و یا بلند می شود.نور مستقیم خورشید نیز تاثیرات نامطلوبی بر سطوح چوبی خواهد داشت.در صورتی که لترون و ام دی اف نیازی به رنگ آمیزی نداشته و داری سطوح لعابی یا لامینت هستند که در برابر سایش ، برخورد نور آفتاب و … مقاومترهستند
۲- مصنوعات MDF و لترون به صورت اجزای قابل مونتاژ و قابل تفکیک ساخته می شوند و همین امر سهولت در جابجایی و محافظت آسانتر را در هنگام حمل ، پدید می آورد. در صورتی که در مصنوعات چوبی ، این امر با سادگی میسر نبوده و معایبی را به همراه دارد.
۳- پروفیلهای MDF و لترون در سطوح مختلفی از مقاطع ساخته شده و می تواند در هر مرحله از ساخت ، متناسب با نوع محصول تغییر کند. حال آنکه در فرآیند تغییر مقاطع چوب طبیعی و برشهای مقطعی ، سختیها و موانع بیشتری وجود دارد و مستلزم زمان و هزینه بیشتری است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط